Pollock i el xamanisme

pollock.jpg

Per encetar les aportacions sobre el nostre viatge vers Pollock i el xamanisme, un recull de textos extrets i traduïts del fullet de l’exposició “Jackson Pollock et le chamanisme” que fa una relectura de l’obra d’aquest pintor expressionista abstracte i que es pot veure fins a mitjan febrer a la Pinacothèque de Paris. L’objectiu és donar unes petites pinzellades d’aquesta exposició per anar centrant els temes principals, sentir com ens arriben i veure fins a quin punt s’entrellacen amb el nostre treball  (si detecteu qualsevol traducció inapropiada, compartiu-la si us plau):

“….poc a poc se m’ha fet evident que els “dripping” no eren només obres purament abstractes, sinó també obres simbòliques amb elements de referència al xamanisme o als rituals xamànics…” diu Marc Restellini, director de la Pinacothèque de Paris.

El sacrifici i la mort

“……Pollock trobà el seu propi tema… en el xamanisme, una forma d’èxtasi religiós en el curs del qual l’iniciat és submergit en un estat alterat de consciència…. aquesta religió animista, portadora d’una promesa de curació tant per a un mateix com per a la societat. El xamanisme exigeix que l’iniciat sacrifiqui el seu “jo” profà en el curs d’un ritual simulant la violència del caos i de la mort.”

La fusió de l’home i de l’animal

“…símbols xamànics relatius al concepte de “incorporació”…. suggereixen la recerca d’un equilibri entre diferents elements constitutius de l’home…… La representació animal és allà per dir-nos que l’home s’ha d’apropar a la natura i al regne animal, del qual forma part…”

La fusió de l’home i la dona

“…ritual primitiu de la fertilitat, anomenat “naixement”… per Pollock…”

Naixement

“…procreació i creació són sinònims…..L’art ritual xamànic, tal com l’interpreta Pollock, suggereix una transformació de l’ésser”

La pintura gràfica. Els pictogrames

“…Pollock ha intentat desenvolupar un estil pictogràfic… permetent evocar…fer reviure l’èxtasi xamànic i la força de l’ésser…”

Les abstraccions

“… Pollock provà d’inscriure directament sobre la tela les forces vitals de l’univers…. Els “dripping” de Pollock han donat una forma visual a la transformació psíquica de l’home occidental cap el mite i el sagrat. Pollock havia fet seva la creença xamànica segons la qual… tots els éssers estan vinculats els uns amb els altres per una xarxa de forces interactives que modelen l’univers…”

La dansa

“…evoquen la força vital que anima el cos i l’ànima de les figures xamàniques…”

La cerca de la transformació màgica – L’èxtasi

“Els homes i les dones pintats per Pollock reneixen gràcies a la màgia del ritual xamànic…”

Un pensament sobre “Pollock i el xamanisme

  1. Polock y el chamanismo fueron una insondable explosión de energia que nos zarandeo a cada una de forma singular sin dejarnos indiferentes, pero sobretodo genero una esperanza que calienta el futuro de nuevos viajes ¿Si o si?.
    Gracias al misterio de la vida pude y puedo disfrutar de ambas cosas. He acortado los pasos, ahora solo estoy dos pasos o uno detras de mi. La red de la potencia tiene estas cosas.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s